יום שישי, 19 בפברואר 2016

שינוי ניצב בפתח- קרן פורטלנד

התקשורת מכינה את דעת הקהל לקראת אותו "שינוי",ישנם הרבה משקיעים מחו"ל שכבר רוצים לנגוס בעוגת התקציב הענק של החוסכים לפנסיה שיופנה לאותו "שינוי".
אחד מהם, היא קרן פורטלנד שבבעלות  רונלד כהן, מי שהיה בעברו בעליו של  קרן אייפקס .



סר רונלד כהן


רונלד כהן, נולד במצרים למשפחת בנקאים יהודית עשירה, שמוצאה מהעיר חאלב שבסוריה, שברחה בשנות החמישים ממצרים כמו שאר היהודים שמרביתם עלו לישראל.הם בחרו להגר לאנגליה.את כול עושרה של המשפחה, הם השאירו במצרים ונותרו חסרי כול.אביו שהיה המפרנס של המשפחה, הגיע עם משפחתו לאנגליה עם 10£בלבד בכיסו והחל את דרכו מההתחלה בעסקי ייבוא.

בשנת 1972, יחד עם שני חברים לספסל הלימודים שלמדו אתו בבית הספר למנהל עסקים בהרווארד, ייסד את תאגיד אייפקס .אייפקס הייתה אחת מחברות ההון סיכון הראשונות שהוקמו בבריטניה.היא צמחה והפכה לאחת מחברות ההון סיכון הכי גדולות של בריטניה בשלהי שנות ה-90.

רונלד כהן היה יו"ר אייפקס בעת קריסת הפנסיה של חברת בוש (BUSM), בשנת 2000 שהותירה 544 עובדים, ללא כל פנסיה.חברי פרלמנט בריטי שחקרו את הפרשיה הגיעו למסקנה, כי כספי הפנסיה של העובדים נעלמו "מסיבות מסתוריות".

קריסת קרן הפנסיה שנוהלה ע"י חברת אייפקס, לא מנעה באותה השנה ממשרד האוצר הבריטי, לבקש ממנו לעמוד בראש כוח המשימה להשקעות חברתיות (SITF)."כוח המשימה" שבראשה עמד רונלד כהן המליצה לממשלת בריטניה שורה של המלצות: להטיל מס שיקרא בשם "מס סיוע השקעות בקהילה" (CITR), להקים קרנות הון סיכון חברתיות. לתמוך בשינויים חקיקתיים ורגולטורים כדי לספק עידוד קרנות נאמנות וקרנות צדקה להשקיעה בפיתוח הקהילה;ליצור איגוד האוצר לפיתוח קהילתי (cdfa), כדי לספק תמיכה עבור מוסדות פיננסיים לפיתוח קהילתי .

בשנת 2002, ייסד והפך ליו"ר "ונצ'רס גשרים", תאגיד שמשקיע בצמיחה בת קיימא חדשנית המספקת הן תשואות פיננסיות והטבות חברתיים וסביבתיות.התאגיד מנהל כיום סכום של 600 מיליון פאונד, שמנוהלים בקרנות ומיזמים לפיתוח ברי קיימא.פיתוח בר-קיימא הוא דרך לניצול משאבים אשר מטרתה לענות על צורכי האנוש לצד שימור הסביבה, כך שצרכים אלה ייענו לא רק בהווה, אלא גם בעתיד הקרוב.

אחת מאחזקות "ונצ'רס גשרים", היא "קרן פורטלנד", שהוקמה במטרה לעזור לפתח את המגזר הפרטי הערבי ולהקל על העוני של בקרב הערבים באמצעות יזמות בישראל.
סר רונלד כהן ייסד את קרן פורטלנד בשיתוף עם סר הארי סולומון, יו"ר ומנכ"ל לשעבר של Hillsdown אחזקות.סר הארי סולומון, עו"ד במקצועו, מימן את הקמת ארגון הצדקה "חשיבה קדימה", לטיפול בבעיות הקשורות לקידום הבנה טובה יותר וההכלה של המוסלמים בבריטניה ושל תהליך השלום במזרח התיכון.


סר הארי סולומון לוחץ את ידו של אבו מאזן

כך נכתב באתר של קרן פורטלנד: "קרן פורטלנד הוא 'טנק בפעולה' בריטי שלא למטרות רווח שמטרתו לקדם את השלום והיציבות בין ישראלים ופלסטינים באמצעות פיתוח כלכלי.אנו עובדים עם מגוון של שותפים כדי לעזור לפתח את המגזר הפרטי הפלסטיני להקל בעוני באמצעות יזמות והשקעה חברתית בישראל."

בשנת 2005, כהן התמנה ליו"ר הוועדה הממשלתית לנכסים ללא דורש, שהייתה אחראית על גיוס כספים מחשבונות בנקים רדומים שבעליהם לא אותרו, כדי שיוכלו לשמש לטובת המיזמים שלו.

בשינה 2007, GMB (איגוד הסחר) האשים חברות השקעה פרטיות לקריסת 96 קרנות פנסיה והאשים את סר רונלד כהן בהפסדים בסך 81 מיליון £ בחברת BUSM. הברונית רוז אלטמן, מומחית לקרנות פנסיה, שמונתה בשנת 2015, לשרה האחראית על קרנות הפנסיה, טענה שהסיבה לקריסת קרנות פנסיה אלו היו, אי מתן ייעוץ פנסיוני לעובדים בחברות אלו, שנאלצו להפקיד את כספם בקרנות פנסיה עם סיכון גבוהה...

בשנת 2007 הפך רונלד כהן לדירקטור ב"אוצר החברתי של בריטניה" שהוא ארגון מייעץ לונדוני שנועד ליצור שוק השקעה חברתית בבריטניה..הארגון מספק גישה להון, עיצובי התערבויות אוצר חברתיות ומציע ייעוץ למשקיעים ולגופים במגזר חברתי מעוניינים לספק השפעה חברתית משמעותית.

ארגון זה פיתח את "האג"ח החברתי" שהוא מכשיר פיננסי וחוזה מבוסס תוצאות שבו הממשלה מתחייבת לשלם לרוכשי האג"ח החברתי, עבור שיפור משמעותי בתוצאות חברתיות לאוכלוסייה מוגדרת.




בשנת 2010 פרסם רונלד כהן דו"ח שכותרתו השקעה חברתית: הערכת השינויים שקרו בעשור האחרון בתחום ההשקעה החברתית.הדו"ח מצא כי ישנם שלושה יוזמות ספציפיות אשר יסייעו להגדיר את העתיד של שוק ההשקעה החברתית בבריטניה: (1) הקמת התשתית הדרושה כדי ליצור שוק דינמי בהשקעות חברתיות באמצעות יוזמות כגון בנק להשקעות חברתיות;(2) ) יצירת כלים חדשים כדי לספק שינויים חברתיים באמצעות מכשירים פיננסיים כמו איגרות חוב חברתיים; (3) לגייס את המגזר הפיננסי להשקיע באזורי מצוקה באמצעות החוק להשקעת הקהילה .

בשנת 2011, מימן את הקמת תנועת "יש סיכוי" הפועלת לשינוי שיטת הממשל, שבראשה עמד ראש המוסד לשעבר מאיר דגן.

את סניף חברת פורטלנד בישראל ל"מימון חברתי" הקים רונלד כהן בתל־אביב, בחודש ביוני של שנת 2013, בניהולו של ירון נוידרפר - בעבר מנהל כספים ראשי בסוכנות היהודית וכמי שהיה ממונה על התרומות של הסוכנות היהודית לקרן החדשה, נחשף להזדמנויות שהקרן יכולה להעניק לו דרך פרויקטים "חברתיים" שימומנו, דרך עושק הכספי ציבור.


הגופים הציבוריים ששותפים לקרן פורטלנד

לדברי כהן הדוח שהכין הסניף הישראלי של כוח המשימה, מניח את היסודות ל"מהפכה בדרך שבה אנחנו פותרים את בעיותיה הקשות ביותר של החברה".המהפכה נשענת, אומר סר כהן, "על תזוזה מהותית - תזוזת פרדיגמה - באופן החשיבה בשווקים פיננסיים, משני ממדים לשלושה".המדד השלישי, הנוסף לתשואה וסיכון, הוא האימפקט החברתי - ההשפעה החברתית - של שוד כספי הפנסיה של הציבור.המכשיר שאותו מציע כהן למימושה קרוי בפיו "איגרות חוב עם השפעה חברתית", או בקיצור אג"ח חברתי.

בחוק התקציב 2015/16, הכנסת אשרה לעמותות של הקרן החדשה, להנפיק אג"ח חברתי.
"אג"ח חברתי", אומר כהן, "הוא מכשיר חוב שהנפקתו לציבור נועדה לממן את שוד כספי הפנסיה, שתחולל שינוי חברתי חיובי הניתן למדידה ( ;-) ).


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה