יום שישי, 2 באוקטובר 2015

מהפכה בתחום הפיננסי

בשנת 1998, טליה אהרוני, דירקטורית וחברת המועצה הציבורית העולמית של ה-GRI – Global Reporting Initiative הארגון של האו"ם, שמתווה את כללי הדיווח החברתיים-סביבתיים-ממשלתיים, מקימה את עמותת "מעלה" שהנה עמותה המקדמת את נושא האחריות החברתית של עסקים בישראל- עסקים מנהיגים אחריות .
לפי "מעלה", האחריות החברתית של עסק נחלקת למספר היבטים, חלקם חופפים או משיקים זה לזה: אתיקה בעסקים; שיווק ופרסום; סביבת עבודה וזכויות אדם; דיווח ובקרה; מעורבות בקהילה ואיכות הסביבה.

ב-2005 הושק מדד מעלה, הכולל את עשרים החברות במקומות הראשונים של דירוג מעלה.מדד מעלה נסחר בבורסה - הן כתעודת סל של קסם (אקסלנס), והן כחלק מקרן נאמנות של פריזמה (פסגות), ומהווה אפיק למעוניינים להשקיע על פי קריטריונים אתיים. לינק למדד מעלה.

תרשים שוד כספי הפנסיות

אחת הבעיות העיקריות שלא נעלמו מעיני חברי הנהלת מעלה, הייתה חוסר העניין של קרנות הפנסיה בסחירות מדד מעלה.

בתחילת 2006 החלו פרופ' דוד דרי , חבר סגל במכון מנדל למנהיגות וצביקה ארן מומחה למדיניות ציבורית, במכללה החברתית מיסודה של הקרן לישראל חדשה, למסד את הרעיון של הקמת עמותת "מידות".לינק לאתר מידות: לינק

מטרת "מידות", לפתח ולהעמיד לרשות הציבור ולרשות תורמים כלי בדיקה והערכה של גופים הפועלים שלא למטרת רווח ו/או גופים וולונטרים ו/או גופים הפועלים לתועלת הציבור בישראל.
לסייע בידי גופים ממלכתיים ו/או ציבוריים ו/או בידי תורמים פרטיים בהצגת מידע ודוחות על ארגונים מסוימים ו/או על ארגונים הפועלים בתחום מסוים ו/או על תופעות ו/או תחומי פעילות במגזר השלישי.
 טליה אהרוני, שהקימה את עמותת "מעלה", היא חברת הוועד המנהל של "מידות" ויו"ר משותפת ל"אותות האפקטיביות של מידות".

לינק לדו"ח הקמת העמותה: לינק.

בחודש ספטמבר 2013, ממנה שר האוצר, יאיר לפיד את דורית סלינגר, לתפקיד המפקחת על שוק ההון ביטוח וחיסכון.


לדורית סלינגר, לא היה את הרקע והקישורים לתפקיד ויתירה מזאת: בתפקידה הקודם, כהנה דורית סלינגר בין השנים 2008-2011 כמנכ"לית חברת הדרוג "S&P מעלות".
דורית סינגלר, פוטרה מתפקידה כמנכל"ית מעלות, בעקבות תביעה ייצוגית כנגד החברה.
דורית סלינגר, פועלת בימים אלו בוועדת הכספים של הכנסת, כדי שתאשר את הרפורמה בביטוח הפנסיוני, כחלק מחוק ההסדרים.כשנכנסים לפרטים מגלים חוק לא מקצועי, רווי סימני שאלה שמסתיים כתמיד בשורת המחץ "המפקחת תקבע כללים והוראות בהמשך...."  לינק

עיקרי הרפורמה בענף הביטוח:

פיצול עבודת הסוכן בין תפעול למעסיק לשיווק לעובד - כיום עבודת סוכן הביטוח מורכבת מתפעול העברת הכספים לחברת מהמעסיק לחברת הביטוח ומתן שירות לעובדים בחברה, שהם המבוטחים.סלינגר מבקשת לפצל את שתי הפעולות הללו.המשמעות היא תוספת תשלום לגופים חיצוניים על חשבון המעסיק או המבוטח.
(חלק זה ברפורמה, הוקפא בינתיים..)
על הכנסת המסלקה הפנסיונית הוחלט כבר בעבר, בלי קשר לחוק התקציב, אבל נציין זאת כיוון שהמסלקה משתלבת ברפורמה זו - החל מחודש נובמבר, כול מי שמעוניין בביטוח פנסיוני, יצטרך לשלם כ-40 ש' למסלקה, על מנת שיוציאו עבורו דו"ח מקיף עבור המועמד לביטוח.

אם לא די בכך, בכוונת המפקחת לחייב את הסוכנים לבחור בין שתי אפשרויות: לגבות תשלום מהמבוטח או לגבות עמלה מהגוף המוסדי (חברת הביטוח).
זאת, כדי למנוע, לכאורה, כפל תשלומים בגין אותה פעולה.
מה שיקרה בפועל, שסוכני הביטוח ינטשו את השוק של החברות והעסקים ויעדיפו להתמקד בביטוחי פרט.

דורית סינגלר, בדיוק כיוונה את השוק לכך ולכן היא כבר ברפורמה מאפשרת למעסיקים לפנות ישירות לחברות הביטוח ופוטרת את חברות הביטוח, מכללים ומחובות שחלים על סוכן הביטוח.
כאשר לקוח פונה לסוכן או לגוף מוסדי, מחובתם לספק לו ייעוץ פנסיוני כדי להתאים לו את המוצר הטוב ביותר.
כעת מבקשת המפקחת לבטל את החובה הזו מהגופים המוסדיים.

אחת התוצאות של הרפורמה, תהיה שמרבית המעסיקים הקטנים, שמעסיקים כ-70% מהמועסקים במשק, יוותר על שירותיהם של סוכני הביטוח ויטילו את תפעול העברת כספי הפנסיות של העובדים, על פקיד הנהלת החשבונות במשרדו וישלחו את העובדים לחתום על קרנות פנסיה, דרך אתרי האינטרנט של חברות הביטוח.
העובדים יישארו ללא כול גוף מייעץ.

כלומר השוק הפיננסי רק מסתבך, והממשלה משאירה את הציבור להתמודד עם חברות הביטוח והבנקים לבד, בלי אפשרות להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום.

היות שהרפורמה הועתקה במלואה מאנגליה, גם הפתרונות לבעיה זו, שהופיע גם באנגליה, תבוא משם: בבריטניה פתרו את הבעיה, וחייבו את הגופים המוסדיים לממן הקמת שירות ייעוץ פיננסי בלתי תלוי וחינמי מטעם הממשלה.
שירות אובייקטיבי כביכול, שיהיה כמובן מוטה פוליטית, לפי האג'נדה של שר האוצר.
לצורך כך, המפקחת על הביטוח לא תזדקק לחקיקה נוספת, אלא להתקנת תקנות בלבד.

אבל המפקחת על הביטוח, דורית סינגלר, לא תזדקק לגיוס המוני של יועצים פנסיונים, יש לה כבר גוף שמשמש כגוף מייעץ למפקחת על הביטוח.
קוראים לו: "פורום החוסכים לפנסיה בישראל", שהיא עמותה של יועצים פנסיונים, שהוקמה ע"י הקרן החדשה לישראל.



כך הם מצהירים באתר שלהם:
לינק לאתר שלהם: לינק

עתה נותר רק לשכנע את המשקעים החדשים, ששליטה ביהודה ושומרון, אינה חלק מה"צדק החברתי", האולטימטיבי ולכן חברות שמעוניינות בכספי הפנסיה של המוסדיים שמנוהלים על פי מדיניות ועדי העובדים, צריכים לחשוב טוב אם הם מסייעים למתנחלים או מחרימים אותם....
או לחלופין שהשקע של כספי הפנסיה בחברות הגז, היא לא צעד חברתי...

כמה זה יהיה לדעתכם קשה ל"פורום החוסכים לפנסיה בישראל", שבתקצוב מתאים של משרד האוצר יגיע לכ40% מנתח השוק, למתן ייעוץ פנסיוני ואולי יותר מכך, לשכנע את הגופים המוסדיים, להשקיע את הכספים הפנסיונים של המבוטחים, לפי דרוג "מדד מעלה"?!

אבל אל דאגה, המוסדיים כבר הקדימו את המאוחר ובעקבות הרפורמה שקרבה והולכת דואגים כבר היום, לשדרג את מסלולי ההשקעות של קרנות הפנסיה לפי מדד מעלה.
חברות הביטוח הם אחת המרוויחות העיקריות מהמהלך הזה.

שי, מזכ"ל הארגון הסביר לי שהם בשיתוף עם פורום החוסכים לפנסיה, מעניקים ייעוץ פנסיוני לעובדים.
לינק לדיון: לינק

כך בלי לשים לב, הולכת ונרקמת לנגד עיננו הפיכה כלכלית בקנה מידה שלא חזינו בעבר.הפיכה זו תגמד את ההפיכה השלטונית שהתבצע בבית המשפט העליון, בעשור הקודם, שכן מי ששולט בכספי הפנסיות, למעש ישלוט בהר הכסף של המדינה שמניע את כלכלת המדינה.

בעזרת הכסף, הקרן החדשה תשלוט ותוכל להכתיב למדינה את מהלכיה, כי בעל הדעה הוא בעל המאה!לכן, ראו זאת כהתראה אחרונה, את הרפורמה הזו צריך לעצור עכשיו וראוי שעה אחת קודם!!!

3 תגובות:

  1. הבעיה: ראש ממשלה הפועל דרך "אנשי צללים גלויים"
    שרים, (בוגי, כחלון, לפיד, ראשי מערכת הביטחון, ראשי מערכת המשפט) אלה זרועות הביצוע שלו בלא שהוא מזוהה עמם רשמית. בבחינת "הקול קול יעקב"

    השבמחק